Mangel på forståelse bliver til mobning
Mobning eller isolation?
Mobning har optaget mig en del den seneste tid. Og ikke mindst hvilke mekanismer der går i gang, når nogen bliver sat uden for fællesskabet af andre. Eller gør de egentlig det? Eller sætter de sig selv udenfor fælleskabet? Det er vigtigt, at få undersøgt i hvert enkelt tilfælde.
Tilknytningen er vigtig for, om du kommer til at opleve mobning!
Som nyfødte er vi ret afhængige af at blive set og hørt, for at udvikle os optimalt. Den livsvigtige spejling, som vores primære tilknytningspersoner udfører, danner grundlag for, hvordan vi senere kommer til at opføre os i relationer/ grupper. Kvaliteten er afgørende for, hvordan vi senere relaterer til andre mennesker.
Hvad vi bringer med i barndommens rygsæk har betydning for:
- Hvor vi bliver placeret, eller placerer os i hierarkiet.
- Om vi allierer os med nogen, eller isolerer os.
- Eller om vi trives med de andre uanset status i gruppen.
Manglende forståelse fører til mobning!
Mine erfaringer har vist mig, at det handler om forståelse eller mangel på samme, når der foregår mobning. Isoleret set kan vi godt tage mange eksempler på konflikter i skole eller dagtilbud, og dømme nogen ude og inde i det, men det gør ikke nogen forskel. Det kan bare være med til at gøre situationen værre. Vi må i stedet forsøge at forstå, hvad der sker imellem parterne. Hvor gik kommunikationen galt? Hvad kan der gøres for at genoprette kontakten?.
Hvad foregår der egentligt i relationen?
Børnene som leger videre imens et andet barn skriger på hjælp, kan i første omgang godt virke som kolde og kyniske. Hvis du i stedet bliver lidt nysgerrig på hvorfor, kan du måske få et svar tilbage:” Det gør han hver dag, flere gange om dagen, og vi har sagt til ham, at han skal lade være med det, når han nu ikke selv kan komme ned”. Her har kammeraterne har ikke flere handlemuligheder, og har brug for voksne til at støtte dem i, at være en god ven. Den voksne skal være rollemodel, og prøve at forstå det barn, som af en eller anden grund ikke lærer af sine fejltagelser.
Isolation fra gruppen
Der kan være mange grunde til, at et barn bliver isoleret fra gruppen, men jo før, der bliver taget fat om nældens rod, jo større chance er der for, at dynamikken i gruppen bliver sund, og kan danne grundlag for, at forskellighed bliver gruppens styrke, i stedet for gruppens svaghed. DET ER ALTID DEN VOKSNES ANSVAR AT SØRGE FOR EN GOD DYNAMIK!
Se forslag til hvordan du som forælder/lærer kan tale med børn om svære emner, og det at have andre forudsætninger, end de fleste andre i gruppen. http://www.tabu.dk.